Ya Allah , kurniakanlah kepada kami daripada pasangan-pasangan hidup kami, dan zuriat-zuriat kami apa sahaja yang menyejukkan mata kami dan jadikanlah kami sebagai ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa . amin .

Tuesday, 22 January 2013

Kaedah mendidik anak 0-2 tahun






bila cerita mendidik anak, mcm-mcm cara yg boleh kita share . ok, ira sebagai mak yg bekerja kdg2 rasa iri hari pada mak yg suri rumah . ira tau kerja suri rumah bukan senang dan sgt mencabar tp always boleh bersama anak. congrat korang sbb dpt lakukan tugas sebagai suri rumah . mcm ira nie bekerja, mcm-mcm hal nak buat pg, nsb suami ira jns xkisah so byk tolong menolong siapkan kerja pg . bhgn gerak umairah bangun adalah tugas ira, so pg-pg ira akan potpet utk kejutkan umairah. cara-caranya , first panggil "sayang....bangun pg sekolah, mak abah nak kerja", xbangun jugak second panggil " sayang..bangun la cepat mak nak kerja nie.." xbangun jugak, last-last "umairah!!!!!bangun pg sekolah" , hahahahaha...akhirnya x bangun jugak . peyudahnya pg dekat peluk cium baru mangun budak musyuk tu ^____^ .

balik dari sekolah nampak jew muka ira, cpt2 umairah lambai bye-bye kat sek . notty la umairah nie . sampai jew rumah, ira & suami siapsiap barang utk meniaga sate & yong tau foo . umairah plak diletak rumah jiran sebelah . malam pukul 12am br ira amik baru balik meniaga . so korang bole imagine x brapa lama jew ira dgn umairah.. sgt2 sekejap . bila weekend plak amily in law & family ira sendiri berebut2 nak jaga umairah . kalau x bg rasa kesian plak diowng rindu dgn umairah . akhirnya perangai umairah berubah .

bila perangai dia berubah, ira dpt rasa jauh sgt umairah dengan kami . ada sekali ira menangis ckp umairah dah xsyg ira . akhirnya bincang2 bisnes yong tau foo terpaksa TUTUP. suami ira tetap akan meniaga satey . dulu kitaowng meniaga sbb pendapatan x mencukupi skrg alhamdulillah . meniaga utk membuat simpanan masa depan . suami meniaga ira menjaga anak . akhirnya strategi kami nie berjaya . kami berjaya mengambil hati umairah . umairah mak & abah syg sgt dengan umairah . 

mmg orang kata duit bukan segalanya , kasih sayang itu penting . ira sokong tp skrg nie ira rasa kita perlu dua-dua . pandangan ira la, korang ira x tau la . hehehehe. 
 

motif cerita : berkongsi kisah cerita anak-anak ^___^



my powerman 
i love u suami . mmmuuuaaahhh!!!!





PECAH KACA PECAH GELAS, DAH BACA HARAP BALAS {。^___^。}

3 000 comment:

nuyui a.k.a miss YUI said...

bgus ni.. bguna pd yg ada anak dan bakal ada anak =)

cha said...

eh u dgn husband jual sate and yong tau fu ke? my favvvv nanti bolela mkn klau singgah perak kan hihi

eh dh lari topikla sori

D Yatie said...

bagi saya, kedua-duanya seiring. tapi mencari duit pun biarlah berpada-pada. macam saya, saya duduk jauh dari suami dan anak. mereka di Ipoh. saya di KL. bukan mudah sebenarnya. orang yang suka mengata, mereka akan sering melihat sisi negatif. tp hanya Allah tahu apa yang telah kita lalui dalam hidup ni.